Opel web
Image default
Bedrijven

Belangrijke voorzorgsmaatregelen voor je automaat

De olie binnen de automaat gaat geen autoleven mee. Automatische transmissies moeten namelijk onder zware omstandigheden functioneren. Er zijn kort gezegd drie veel voorkomende gevaren voor de olie binnen de automaat: warmte, slijtage en vervuiling. Warmte leidt ertoe dat de olie verband, slijtage heeft als gevolg dat er deeltjes ijzer vrijkomen en gaan zwerven in de automaat en vervuiling van de olie zorgt voor een slechte werking van de olie. Deze gevaren zijn standaard en daarom is het logisch om de olie binnen de automaat na verloop van tijd te vervangen. Gebeurd dit niet, dan ontstaan er klachten die uiteindelijk leiden tot een revisie als enige oplossing. Hoe je dit het best kan voorkomen lees je hieronder.

Als je hier hulp bij nodig hebt kun je terecht bij Flushed – Automaat spoelen.

‘Longlife olie’

De ATF (Automatic Transmission Fluid) uit de fabriek wordt vaak bestempeld met de naam: ‘longlife olie’. Merken zoals: Mercedes, Audi en BMW geven aan dat de ATF in hun automaten nooit vervangen hoeft te worden. Volgens experts is dit echter niet juist. De olie gaat inderdaad lang mee en zal zijn functie blijven vervullen, maar naarmate de tijd vordert zal de werking van de olie steeds slechter worden en extreem gevaarlijk voor uw automaat. Wij vinden samen met vele experts dat een vervangingsinterval van 80.000 kilometer de norm is voor ATF. Als je die interval in acht neemt, kan een automaat vrijwel eindeloos mee. En wie wil dat nou niet?

Allerbeste voorzorgsmaatregel

De olie in de automaat moet dus ongeveer om de 80.000 kilometer vervangen worden. Dit zorgt ervoor dat de automaat constant is voorzien van schone olie, waardoor deze lang meegaat en comfortabel blijft rijden. De best manier om de olie te vervangen is het spoelen van de automaat, ook wel flushen genoemd. Flushen is een proces, waarbij 95% van alle oude vervuilde ATF uit de automaat wordt gehaald en vervangen wordt door verse olie. Naast deze verse olie wordt er ook een reinigingsmiddel door de automaat gespoeld, die al het vuil en slib uit de automaat spoelt. Flushen is de allerbeste voorzorgsmaatregel voor uw automaat, omdat er simpelweg geen effectievere methode bestaat om de olie te vervangen. Wanneer u de olie bijvoorbeeld ververst, wordt alleen de olie in de carterpan (oliepan) vervangen. Dit is gemiddeld 2 tot 3 liter. In de gehele automaat zit gemiddeld meer dan 7 liter olie. Bij flushen wordt nagenoeg alle olie vervangen.

Risico’s geen voorzorgsmaatregelen

Als de ATF niet regelmatig wordt ververst loopt de bestuurder groot risico op klachten. De oude vervuilde olie staat sterk in verband met het ontstaan van klachten zoals: slecht schakelen, weigeren automaatbak, disfunctioneren kick-down etc. Deze klachten kunnen vaak verholpen worden door middel van een spoeling. Wanneer dit te laat gebeurd, is een revisie vaak de enige oplossing. Een revisie van de automaat kost gemiddeld 2000 tot 7500 euro. Een spoeling is een fractie van deze prijs en daarom de allerbeste voorzorgsmaatregel voor uw automaat.